دکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923Substantial Motion and Its Epistemological
Effect on Shi’ite Political Ideologyحرکت جوهری و تأثیر معرفتشناختی آن در اندیشه سیاسی شیعه72425509310.22034/ippr.2022.561966.1020FAجواد قدیری حاجی ابادیدانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی، دانشگاه شهید مطهری، تهران، ایران0009-0005-3628-7597سید جلال موسوی شربیانیاستادیار، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایرانJournal Article20220912The purpose of the present study is to review substantial motion and its epistemological influence on Shi’ite political ideology. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate that Sadrā by raising the issue of substantial motion, reveals that every motion originates from and conveys a motion in the substance of an object. He regards the world as a river that its all existence is moving and flowing. With respect to the centrality of power in politics, the role of motion can also be clarified based on power. In general, motion in politics is either directed to gain and sustain power and reign or to change those in power and government. Human epistemic deficiency in political ideology as a result of substantial motion in political ideology entails criticism of existing political ideas and coming up with new plans. This can actively be effective in the systemization of political ideas, particularly the theory of Imāmat and Shi’ite Welāyat and the theory of Welāyat-e Faqih.هدف پژوهش حاضر بررسی حرکت جوهری و تأثیر معرفتشناختی آن در اندیشه سیاسی شیعه است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که صدرا با طرح مسأله حرکت جوهری، نشان میدهد که هر حرکتی ناشی و حاکی از حرکت در جوهر شیء است. وی جهان را همچون رودخانهای میداند که همه هستی آن عین حرکت و سیلان است. با توجه به محوریت قدرت در علم سیاست، میتوان نقش حرکت را نیز براساس محور قدرت روشن ساخت. به طور کلی حرکت در سیاست، یا در جهت کسب و حفظ قدرت و حکومت است، یا در جهت تغییر قدرتمندان و حاکمان. ضعف معرفتی انسان در اندیشه سیاسی به عنوان نتیجه حرکت جوهری در اندیشه سیاسی، قابلیت نقد اندیشههای سیاسی موجود و درانداختن طرحی نو را به همراه دارد، و به صورت فعال میتواند در نظامسازی اندیشه سیاسی، به ویژه تبیین نظریه امامت و ولایت شیعه و نظریه ولایت فقیه، نقشآفرین باشد.https://ippr.psas.ir/article_255093_219a79e32cc50643886b82b2799c9303.pdfدکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923Superiority of Nations in Transcendental
Wisdom and Mysticismملتسالاری در حکمت متعالیه و عرفان254025509410.22034/ippr.2022.553735.1018FAبهرام دلیراستادیار، گروه عرفان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه، قم، ایران.Journal Article20220514The purpose of the present study is to review the superiority of nations in transcendental wisdom and mysticism. The method of study is descriptive-analytic and the results indicate that in transcendental wisdom, the discussion of priority and non-priority can be used for proving superiority of nations. With respect to any typology and classifications of priority and non-priority, the nation is ahead of the government. Its superiority is the result of its creation and not just a credit matter, but rather it is a formative issue. Now that the superiority of the nation is formative, it has priority in canonization. The priority of the nation over the government is by nature, dignity, time, stage, and so on. In the approach of theoretical mysticism, with respect to epistemology and in existence and not existence, nation is superior. In the approach of practical mysticism, nation is superior in the realm of does and don'ts and humans are the caliphate of God and His deputy. The deputy has the attributes of the master and he should say the words of his master and perform his acts. Therefore, in the universe, humans are superior to Mā-Savi-Allah as they are prostrated by the angels.هدف پژوهش حاضر بررسی ملتسالاری در حکمت متعالیه و عرفان است. روش پژوهش توصیفی - تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که در حکمت متعالیه بحث تقدم و تأخر و سبق و لحوق را میتوان برای اثبات ملتسالاری بهکار بست. با هر نوع و قسمی از اقسام تقدم و تاخر، ملت جلوتر از دولت قرار میگیرد و سالاری ملت برآیند آفرینش اوست و سالاری ملت یک امر اعتباری نیست، بلکه یک امر تکوینی است، حال که سالاری ملت تکوینی شد؛ سالاریشان در نظام تشریع به اولویت خواهد بود. تقدم ملت بر دولت، تقدم بالطبع، بالشرف، بالزمان، بالرتبه و... است.<br />در عرفان با رویکرد عرفان نظری، به حسب هستیشناسی و در هستها و نیستها، ملتسالار است و با رویکرد عرفان عملی، ملت در عرصه باید و نبایدها سالار، انسان خلیفه حضرت حق و نایب اوست و نایب از اوصاف منوبٌعنه برخوردار است که بایستی نایب قول منوبٌعنه گوید و فعل او کند، پس، در نظام آفرینش، انسان سالار ماسِویالله است، کما اینکه مسجود ملائکه اوست.https://ippr.psas.ir/article_255094_7c20465238d0bdaa6076596059fa2025.pdfدکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923Anthropology and Its Impact on the Selection
Type of Political Governance System
with Emphasis on the Ideas
of Āyatollāh Mesbāh Yazdiانسانشناسی و تأثیر آن بر نوع انتخاب نظام حکمرانی سیاسی با تاکید بر آراء آیتالله مصباح یزدی416025509510.22034/ippr.2022.561168.1019FAحسین سلطان محمدیدکتری فقه و مبانی حقوق، جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران0000000296509682فاطمه سلطان محمدیدکتری، جامعه الزهرا، قم، ایران.Journal Article20220829The purpose of the present study is to review anthropology and its impact on the selection type of political governance system with emphasis on the ideas of Āyatollāh Mesbāh Yazdi. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that from the view of ‘Allāmah Mesbāh Yazdi, the insufficiency of human cognition and the inadequacy of his ration to provide the means of his prosperity have opened the way to Welāyi governance. In the anthropology of Mesbāh Yazdi, a human has been introduced as a two-dimensional creature having a corporal and a spiritual aspect. Humanity is bestowed to just the spiritual aspect which composes his existential truth as well. Besides, in this ideology, the soul is introduced as a perfectionist creature and human excellence has been stated to be found in closeness to God and acquiring moral and behavioral virtues in oneself. However, since human ration per se is not capable of evaluating the positive or negative impacts of actions on human prosperity and perfection, the necessity of prophethood and Wahy (revelation) emerges.هدف پژوهش حاضر بررسی انسانشناسی و تأثیر آن بر نوع انتخاب نظام حکمرانی سیاسی با تاکید بر آراء آیتالله مصباح یزدی است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که از دیدگاه علامه مصباح یزدی، نارسایی شناخت انسان و عدم بسندگی عقلی او برای مهیاء نمودن اسباب سعادتش، مسیر را برای حکمرانی ولایی گشوده است. در انسانشناسی مصباح یزدی، انسان موجودی دو بُعدی معرفی شده است که یک بُعد آن جسمانی و بعد دیگرش روحانی است. انسانیت نیز تنها در همین بعد (بعد روحانی) به ودیعت نهاده شده و حقیقت وجودی وی را نیز تشکیل میدهد. همچنین در این اندیشه، روح بهعنوان موجودی کمالگرا و کمالجو معرفیشده و کمال انسان نیز در تقرب به خداوند و ایجاد ملکات اخلاقی و رفتاری در خود بیان شده است. لیکن، از آنجاییکه عقل بهتنهایی قادر نیست تأثیرات مثبت یا منفی اعمال در نیل انسان به سعادت و کمال را ارزیابی نماید؛ لذا، لزوم نبوت و وحی پدیدار میگردد.https://ippr.psas.ir/article_255095_b96f8ed577ba8e5f2ed56881cb5bff99.pdfدکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923Religious Intellectualism and
the Theory of Governmentنواندیشی دینی و نظریه دولت618225509710.22034/ippr.2022.539065.1010FAبهروز دیلم صالحیاستادیار، گروه حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانسعید اسلامیدانشیار، گروه حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایرانعابدین فقیه نصیریدانشجوی دکتری، گروه حقوق، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.Journal Article20210915The movement in Islamic political ideology that has become renowned as “religious intellectualism” is the last representation of transformation in Islamic contemporary political ideology. This intellectual movement has been formed following two recent movements that can be called “renewing tradition” and “returning to tradition”. These three movements have formed the new political ideology campaign since the middle of the 19<sup>th</sup> century. Dealing with political modernity in Europe and whether there is consistency or inconsistency between Islamic instructions and modern democracy are among central issues in all the three above movements. In the meanwhile, religious intellectualism by focusing on criticism to tradition and fundamental revision of that in the form of epistemological divergence from traditional style has established a new plan to make consistency between Islamic instructions and political modernity. A question that is raised about the theoretical strategy of this movement is how much it relies on a consistent perception of the theory of government. A hypothesis proposed in this research is that the theoretical strategy of this intellectual movement in showing consistency between Islamic instructions and principles of democratic political order basically rely on the deconstruction of the tradition, without any divergence from its normative structure so it is not compatible with a coherent theory in terms of government, including its origin and cause. The research findings show that this strategy faces the challenge of theoretical incoherence and diversity as well as methodological difficulties. The current paper has reviewed this subject through a critical approach and a descriptive-analytic method.پژوهش حاضر بر یکی از وجوه آسیبشناختی جریان فکری نواندیشی دینی تمرکز دارد که در وجهی عام و در عین حال آسیبشناسی کل اندیشه سیاسی معاصر اسلامی است. در این راستا، مفهوم نظریه دولت و جایگاه آن در هر طرح نظری در حوزه اندیشه سیاسی، بهویژه موضوعی از نوع سامان سیاسی و نظم دموکراتیک بررسی شده است. همچنین راهبرد رایج نواندیشان دینی در احتجاج با سنّت، جهت تمهید پشتوانه برهانی برای پشتیبانی از مطلوبشان در نحوه ساماندهی دموکراتیک جامعه، تحلیلی شد. پژوهش بر این فرضیه استوار است که راهبرد نظری این جریان فکری در همساز نشان دادن آموزههای اسلامی و مبانی نظم سیاسی دموکراتیک، اساساً بر شالودهشکنی از سنّت، بدون گسست از شالوده هنجاری آن اتکاء دارد و با نظریهای منسجم در باب دولت، از جمله منشأ و علت وجودی دولت، همراه نیست. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که این راهبرد با چالش گسیختگی و تشتت نظری و دشواریهای روششناختی روبهرو است.https://ippr.psas.ir/article_255097_ab837c7acb249348bd611293cb9579f4.pdfدکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923The limits of national sovereignty in Islamic thought with an emphasis on the approach of political philosophyحدود حاکمیت ملی دراندیشه اسلامی با تاکید بر رویکرد فلسفه سیاسی8310225516910.22034/ippr.2022.562536.1021FAعلی اخترشهرهیات علمی0000000337330540Journal Article20220922abstract;<br /><br />Sovereignty is the manifestation of the government and its greatest function and means the highest authority in the government, which may be manifested in a person (the king) or in an assembly of people (for example, the parliament). (Importance) The method of this research is a descriptive-analytical one, which was carried out by using sources, documents, and library tools, as well as based on Spriggan's method. be (The main question) The limits of national sovereignty are in the field of legislation, enforcement and supervision. If we accept that everything - including man himself - is the real property of the Almighty God and that God is the real owner of everything that has a sign of existence and is the creator and law-maker, as a result, we must accept that any seizure of existence must be preceded by his permission and permission, we are not so free that We can take possession of various things, including other humans, who are also God's creations and His real possessions, however we want. (found)چکیده ؛<br /><br />حاکمیت تجلی حکومت وبزرگترین عملکرد آن و به معنی عالی ترین اقتداردردولت است، که ممکن است دریک فرد (پادشاه) ویا درمجمعی ازافراد ( مثلاپارلمان ) تجلی یابد. )اهمیت)روش این پژوهش ، توصیفی_ تحلیلی است که با بهرگیری ازمنابع ، اسناد وابزارکتابخانه ای وهم چنین براساس روش اسپریگنز انجام گرفته است ( روش ) سوالی که مطرح است این است که حدود حاکمیت ملی دراندیشه اسلامی با رویکرد فلسفه سیاسی شامل چه حوزه های می شود؟ ( سوال اصلی) حدود حاکمیت ملی درحوزه قانون گذاری ، اجراء ونظارت است( فرضیه) اقتضای بینش اسلامی این است که کل هستی را مخلوق خدای متعال وملک تکوینی وحقیقی اوبدانیم. اگربپذیریم که همه چیز- ازجمله خود انسان – ملک حقیقی خدای متعال است وخداوند مالک حقیقی هرچیزی است که نشانی ازهستی دارد وربّ تکوینی وتشریعی هموست،درنتیجه باید بپذیریم که هرگونه تصرفی درجهان هستی، باید مسبوق به اذن واجازه وی باشد،ما آنچنان آزاد نیستیم که بتوانیم دراشیای گوناگون وازجمله انسانهای دیگر که آنان نیزمخلوق خدا ومملوک حقیقی اوهستند،هرگونه که بخواهیم تصرف کنیم.( یافته)https://ippr.psas.ir/article_255169_3b776121b9dcbbab3e75e141c6b1f131.pdfدکتر سید جواد میرخلیلیپژوهش های فلسفه سیاسی اسلامی2783-30701320210923A Comparative Outlook on
the Philosophy of Islamic Relations and
Western Positive Sciencesنگاه تطبیقی به فلسفه دانش ارتباطات اسلامی و علوم اثباتی غربی10312225509810.22034/ippr.2022.541773.1013FAکمال اکبریاستادیار، دانشگاه صداوسیما، قم، ایرانJournal Article20211029The purpose of the present study is the comparative review of Islamic relations and western positive sciences. The method of study is descriptive-analytic and the results showed that in the view of Islam, the mere consistency between science and reality does not suffice for the accuracy of science and scientific propositions, but rather, it is also important that science be the truth. Consistency between science and reality is determined with the assistance of experience, but it is not enough by itself. In religious science, problem analysis in the realm of relations is followed conforming to religious values as well as accepted assumptions in anthropology and epistemology. It means that problem analysis is conducted based on religious values and norms or raised as scientific questions. New science in western relational paradigmatic ideology has ignored transcendental stages of existence and has become dissociated from them. As a result, even if its results are trustworthy within the material world, its other purports conveying worlds higher than materiality will be defected. The definition of human in religious science is different from that of paradigms in relational science. In the religious viewpoint, since humans have different existential aspects, their acts should be reviewed and determined based on them. The most important difference between religious science and other paradigms, especially non-religious ones, lies in the anthropological outlook of Islam.هدف پژوهش حاضر بررسی<strong> </strong>تطبیقی فلسفه دانش ارتباطات اسلامی و علوم اثباتی غربی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که در دیدگاه اسلام، در درستی علم و گزارههای علمی، صرف انطباق علم با واقعیت کفایت نمیکند؛ بلکه علاوه بر آن، برخورداری علم از حقیقت نیز اهمیت دارد. انطباق علم با واقعیت به مدد تجربه تعیین میشود، ولی این کار به تنهایی کافی نیست. در علم دینی، مسئلهشناسی در عرصه ارتباطات به تبعیت از ارزشهای دینی و نیز پیشفرضهای مقبول در انسانشناسی و معرفتشناسی دنبال میشود. به این معنا که مسئلهشناسی بر اساس ارزشها و هنجارهای دینی صورت میگیرد یا به عنوان پرسشهای علمی مطرح میشود. علم جدید در اندیشه پارادایمی ارتباطی غرب برخلاف علم دینی، مراتب والاتر هستی را نادیده گرفته و با آنها قطع رابطه کرده است؛ در نتیجه حتی اگر یافتههایش در محدوده جهان مادی قابل اعتماد باشد، مدلولهای دیگر آن، که به عوالم برتر از ماده اشاره دارد، خدشهدار خواهد بود. تعریف انسان در علم دینی با تعریفهای پارادایم در علوم ارتباطات از انسان، تفاوت دارد. در نگاه دینی، همانگونه که انسان موجودی دارای ساحتهای مختلف وجودی است، کنشهای او نیز باید بر اساس همین ابعاد وجودی بررسی و تبیین شوند. مهمترین تمایز علم دینی از دیگر پارادایمها به ویژه پارادایمهای غیردینی، در نوع نگاه انسانشناختی اسلامی است.https://ippr.psas.ir/article_255098_562496c5a6d07418ef234e609fced7e0.pdf